PGG Jam All Play Accessibility Vol. 3 – relacja

W tym roku, w dniach 30 listopada – 2 grudnia, po raz trzeci odbył się PGG Jam: All Play Accessibility. Poznańska Gildia Graczy i Koło Naukowe „Pyra”, czyli organizatorzy jamu, mają na celu zwiększanie świadomości twórców gier na temat potrzeby uwzględniania dostępności gier (accessibility) już na etapie projektowania. Podczas wydarzenia uczestnicy tworzą gry w określonym zakresie czasu, przy czym powinni je projektować według zasad dostępności. Szerokie grono graczy to osoby z niepełnosprawnościami oraz problemami zdrowotnymi. Dostępność gier to właśnie przystosowanie ich dla wyżej wymienionych osób.

Wydarzenie rozpoczęło się prelekcjami. Damian Gałuszka opowiedział uczestnikom o tym, dlaczego zainteresowanie się zjawiskiem niepełnosprawności jest takie ważne i zwrócił uwagę na fakt, że pomimo dużej liczebności grona osób z niepełnosprawnościami istnieje zbyt mało rozwiązań dostosowujących gry. Karolina Stachowiak opowiedziała o problemach graczy niesłyszących, a Tomasz Tworek o dostosowaniu dla osób niewidomych. Z kolei Robert Podgórski z BlackMoon Design pokazał słuchaczom, jak PGG Jam wpłynął na proces tworzenia gier tej firmy. Odbył się również panel dyskusyjny z udziałem wszystkich prelegentów.

Potem przyszedł czas na ogłoszenie tematu tegorocznego jamu: „Trzy kroki do przodu”. Była to trzecia edycja jamu i poczyniono trzy kroki ku temu, by gry były dostępne dla każdego. Dzień zakończył się poczęstunkiem w postaci pizzy. Czy aby na pewno się zakończył? Oficjalnie tak, w praktyce uczestnicy od razu zaczęli prace nad swoimi grami. Czas na to trwał od piątku do godziny 13:00 w niedzielę.

Najważniejsza jest dobra zabawa i czas spędzony z innymi graczami oraz twórcami. Organizatorzy odwiedzali sale jamowe, w których bez przerwy można było patrzeć na kodowanie, testowanie, sprawdzanie pomysłów. O tym, jak dobre i ciekawe były to pomysły można było się przekonać na ich prezentacji w niedzielę o godzinie 15:00.

Wszystkie gry, które zaprezentowano były bardzo dobre, przemyślane i miały rozwiązania zalecane przy tworzeniu dostępnych gier. Jury wyróżniło dwie z nich:

Komboye autorstwa Tomasza Szczepańskiego i Michała Kalinowskiego

https://tomekbtg.itch.io/komboye

The Wędkarz: Dziki Łów autorstwa Damiana Komorowskiego i Magdy Noworytej

https://threef.itch.io/the-wedkarz-dziki-low

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za wzięcie udziału w PGG Jam: All Play – Accessibility. Liczymy, że nasze wspólne działania (w postaci Was tworzących gry dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami i nas w organizujących jam) zwrócą uwagę na problem. Mamy również nadzieję, że doświadczenie i wiedzę zdobytą podczas wydarzenia zabierzecie ze sobą, by wykorzystywać je w swoich projektach. Do zobaczenia w przyszłym roku!

Prezentacje gier można obejrzeć tutaj:

https://www.twitch.tv/videos/343647293