PGG Jam ALL PLAY – czyli jak możemy pomagać osobom niepełnosprawnym.

Polski gamedev ostatnimi czasy przeżywa nagły wzrost popularności. Nic dziwnego gdyż gry biało-czerwonych są uznawane za jedne z najlepiej wykonanych. Nie zmienia to jednak faktu, że branża ta stawia jeszcze dość niepewne kroki w naszym kraju. Rozwój i wprowadzanie nowych rozwiązań będą kluczowe, a najważniejsze będzie tworzenie produktów dostępnych dla wszystkich.

Obecnie nie każdy gracz ma takie same możliwości z cieszenia się i doznawania gier, a niektórzy wręcz nie mogą się z nich cieszyć w ogóle. Osoby z niepełnosprawnością muszą zmagać się z rzeczywistością inaczej niż my, dlatego nie powinno się im zamykać możliwości uczestniczenia w wirtualnej rozrywce. Już od dawna wiadomo, że gry to nie tylko kwestia zabawy ale mogą też one wspierać rozwój gracza. Dlaczego by nie sprawić, aby mogły pomagać osobom, dla których każdy dzień jest wyzwaniem? Poznańska Gildia Graczy wyszła z niezwykłą inicjatywą Game Jam.

All play 1

Nie jest to nowa koncepcja, głównie polega ona na tworzeniu gier komputerowych w określonym czasie, zwykle 24 godzinnym. Jednak nikt jeszcze nie wykorzystał tej formy kreatywnego kotła, aby nie tylko tworzyć ale też uczyć. Dlatego PGG zorganizowała wydarzenie PGG Jam ALL PLAY, które odbywało się między 2-4 grudnia 2016 roku i było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce!

Pomysłodawcą całego wydarzenia jest Rafał Piechocki. O tym co zainspirowało go do takiego projektu wypowiedział się następująco:

Pomysł na poruszenie tego tematu miałem w głowie już od dawna. Zawodowo tworzę aplikacje – aktualnie głównie aplikacje webowe. Tam temat dostępności jest silnie obecny (web accessibility). Do tego pracuję na UAMie. Jako jednostka publiczna mamy dodatkowy obowiązek dbać o to, żeby nasze treści cyfrowe (w tym aplikacje web) były dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Przy okazji dostosowywania mojej aplikacji (systemu rekrutacyjnego dla kandydatów) dla osób niewidomych spotkałem się też z osobami na UAMie, które odpowiadają za ten obszar. Dowiedziałem się od nich jakie są problemy osób niewidomych w pozostałych obszarach cyfrowej egzystencji. W tym również problem z dostępnością gier. Zwłaszcza irytujące jest to, że gra mogłaby być dostępna ale z powodu podstawowych błędów nie jest. Widziałem np. jak wyglądają aplikacje edukacyjno – rehabilitacyjne. Niestety wyglądają słabo – mało atrakcyjnie. Wrażenie jest takie jakbyś usiadł teraz do aplikacji pisanej w latach 90′.

ALL PLAY nie polegał więc jedynie na zebraniu kreatywnych osób i stworzeniu gier, ale też na dokształceniu twórców w zakresie przystosowania ich produkcji dla osób niepełnosprawnych. Dlatego przed właściwą częścią Game Jamu odbyły się prelekcje, na których deweloperzy mogli dowiedzieć się więcej o rodzajach niepełnosprawności i ograniczeniach jakie powodują, o alternatywnych metodach sterowania, dzięki zastosowaniu nowej technologii, o tym jak można wykorzystać VR oraz jak gry mogą spełniać funkcje terapeutyczne. Prelekcje wygłosili między innymi Anna Rutz pełnomocniczka rektora UAM ds. osób niepełnosprawnych, Ewa Błońska pedagog i twórca gier do terapii, Dariusz Łęczycki doktorant środowiskowych studiów doktoranckich ASP Katowice i Anna Woszczyna z portalu vrHunters.pl.

All play 3

Uczestnicy mieli również możliwość zapoznać się z nową technologią, jak na przykład eye tracker – system umożliwiający sterowanie za pomocą wzroku. Odczytuje on to gdzie użytkownik skupia wzrok i odpowiada za sterowanie kursorem.

Poznańska Gildia Graczy stanęła na wysokości zadania, tworząc dla uczestników w siedzibie PCSS na ul. Zwierzynieckiej dogodne warunki do pracy, jak również odpoczynku. Mieli oni zapewnione codzienne dostawy świeżych produktów na śniadanie, bony na posiłki w restauracji Metka oraz chillout room, gdzie ustawiono wygodne pufy. Dodatkowo, przeznaczono jeden pokój na sypialnię. Game Jam przebiegł spokojnie, uczestnicy wielokrotnie chwalili sobie dobrą organizację. Punktem kulminacyjnym oczywiście była prezentacja gier. W ciągu 48 godzin stworzono 10 gier, nie tylko na system windows ale też na androida. Jedne zachowały wciągający gameplay przy minimalnym sterowaniu, inne wykorzystały eye trackera zmieniając nasze postrzeganie wobec zastosowanego systemu sterowania grą. Wszystkie projekty możecie przetestować sami pod tym adresem: https://itch.io/jam/pgg-jam.

All play 8

Wyróżnienie otrzymał Mateusz Pusty, który stworzył grę Blindness, adresowaną do osób niedowidzących lub niewidomych. Opiera się jedynie na dźwiękach, które sam nagrał. Idea gry polega na przejściu serii pomieszczeń według wskazówek lektora i muzyki, które prowadzą gracza poprzez labirynt i pomagają mu omijać rozmaite pułapki. Grę charakteryzuje ciekawy storytelling oraz to, że była to najbardziej kompletna produkcja w porównaniu z innymi powstałymi na Game Jamie. Co najważniejsze Mateusz dalej rozwija swoje dzieło!

Każdy z uczestników otrzymał od organizatorów PGG Gift Bag, w skład których wchodziły myszki ufundowane przez Cooler Master, podkładki MIonix oraz jedna nagroda dodatkowa od reszty sponsorów. Pośród nich uczestnicy mogli wylosować pady Xbox, klawiaturę mechaniczną, a nawet specjalne zaproszenia na Digital Dragons.

All play 6

ALL PLAY to długofalowy projekt Poznańskiej Gildi Graczy. Mamy nadzieję, dalej edukować polski game dev w zakresie dostosowywania gier dla osób z niepełnosprawnościami. Mamy również nadzieję, że zdobyta podczas tego i kolejnych edycji wiedza, pozwoli im na sprawne przystosowanie gier dla osób z niepełnosprawnościami, dzięki czemu poszerzą grupę odbiorców swoich dzieł i zmniejszą bariery w dostępie do wirtualnej rozrywki. Ponieważ każdy gracz ma prawo do czerpania radości oraz wiedzy z gier!